R E I S (P) R E V I E W . N L , een objectieve kijk op reizen
Taxen, terecht?
De vraag zal u als reiziger regelmatig bezighouden wanneer u een bezoekje aan een reisbureau brengt, geïnteresseerd in een goedkoop ticket naar een vakantiebestemming. U ziet een interessante ticketprijs, maar dit is nooit het bedrag dat u aan het einde betaalt want er komt altijd luchthavenbelasting bij. We zetten enkele bedragen (inclusief brandstoftoeslagen) op een rijtje voor u en rekenen ze nog even om naar de gulden.

Alle voorbeelden zijn indien er wordt gevlogen vanaf Amsterdam Schiphol.

Bestemming Airline Ticketprijs Tax in Euro Tax in Gulden
         
Athene Olympic Airlines € 170 € 102,90 NLG 226
Bangkok KLM € 499 € 138 NLG 304
Frankfurt KLM € 69 € 96 NLG 212
Honolulu United € 595 € 175 NLG 386
Londen Heathrow BMI € 72 € 87 NLG 192
Miami United € 221 € 192 NLG 423
New York JFK Delta € 341 € 70 NLG 154
Paramaribo KLM € 549 € 167 NLG 368
Singapore Singapore Airlines € 678 € 131 NLG 289
Sydney Malaysia Airlines € 763 € 321 NLG 707
Tokyo Narita British Airways € 580 € 202 NLG 445


U ziet, dit zijn behoorlijke bedragen - toch is datgene wat u uiteindelijk betaalt niet per definitie meer dan bijv. 8 jaar geleden, in sommige gevallen zijn de prijzen zelfs gunstiger. Luchtvaartmaatschappijen leveren in op hun tarief t.o.v. belastingen, de luchthavens ontvangen dus meer inkomsten dan voorheen onder het mom van terrorismebestrijding en milieu. We hebben ook de brandstoftoeslagen hierin verwerkt dus het kan zijn dat de ene airline goedkoper is tov de ander. Vliegt u bijv. met BMI naar Londen dan bespaart u zo'n 12 euro aan toeslagen, dat is 27 gulden. U kunt zich natuurlijk de vraag stellen - vliegt u veiliger en wordt het milieu er beter van door de toeslagen van overheden en luchthavens?

Vliegtax

Het kabinet voert dit jaar (2008) een heffing op vliegtickets in om consumenten te stimuleren tot minder milieubelastend gedrag. Het kabinet voert aan dat deze heffing zal leiden tot een schoner milieu. De vliegtax welke wordt belast indien uw vertrekdatum na 1 juli 2008 is bedraagt maar liefst 45 euro voor bestemmingen buiten Europa en 11,25 euro voor bestemmingen binnen Europa. Een retourtje Canarische Eilanden kost een gezin van 4 personen al 180 Euro extra.

De reden dat deze vliegtax in het leven is geroepen is dat wij volgens de overheid onverantwoord met het milieu omgaan en dat de vliegtarieven te goedkoop zijn. Uiteraard zijn we allang gezwicht voor de spaarlampen en rijden er steeds meer auto's rond met het energielabel A en dat weet het kabinet ook, want, de vliegtax gaat niet naar het milieu maar rechtstreeks naar de schatkist.

Alternatieven zijn er gelukkig wel, want ook al zitten we in de Europese Unie, Nederland drukt deze maatregel er uit eigen belang doorheen zonder enige Europees overleg. U kunt dus altijd shoppen bij de buren en vertrekken vanaf de over de grens gelegen luchthavens waar ze op exact dezelfde Europese bestemmingen vliegen.

Reisreview is van mening dat iedereen het recht heeft om te vliegen zolang dit betaalbaar is en dat een overheid de burger niet hoeft te bestraffen door zomaar en onverantwoord een bedrag toe te voegen aan de reissom. Indien dit zou worden besteedt aan bijvoorbeeld stillere motoren of minder brandstof verbruik dan zou het de overheid sieren.

Zie ook artikel: Rijksoverheid vliegt 500 keer per week